گزارش کارآموزی در شرکت اطلس خودرو

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
گزارش کارآموزي در شرکت اطلس خودرو در 28 صفحه ورد قابل ويرايش

فعاليتهاي شرکت:

فعاليتهاي شرکت شامل رفع عيوب سيستم هاي مولد قدرت، انتقال قدرت، جلوبندي و سيستم هاي برقي (باطريسازي) خودروها مي باشد.

همچنين نمايندگي داراي نمايشگاه، کارواش، صافکاري و نقاشي نيز مي باشد.

نمايندگي در قبال محصولات شرکت کياموتورز با توجه به گارانتي مسئول بوده و کليه مشکلات شامل گارانتي نظير عيوب مکانيکي و برقي و ... را بصورت رايگان رفع مي کند.


فعاليتهاي کارآموز:

همکاري و کسب مهارت و تجربه در زمينه عيب يابي و رفع عيوب سيستم هاي برقي (مالتي پلکس) با استفاده از کتابچه مدارهاي خودرو، زير نظر سرپرست کارآموزي.

آدرس نمايندگي:

تهران – خ شريعتي، نرسيده به سه راه قصر، نبش انديشه دوم، پلاک 792 .

کدپستي: 1569937133

تلفن: 88450203-021 88406699-021

نمابر: 88456265-021

پست الکترونيکي: ak 101 @ akcnet work ir



تاريخچه اطلس خودرو

اطلس خودرو تنوع بسيار جالبي از محصولات کيا را در ايران بوجود آورده اما در اين تنوع اپيروس جايگاه ويژه اي دارد ، تک ستاره ي کيا در ايران .

اطلس خوردو اکنون 6 نمايندگي در سطح کشور دارد که اين تعداد تا سال 2009 ميلادي به 20 تا خواهد رسيد ، اين شرکت همچنين کمي کاهش در ارائه خدمات به مشتري ها نسبت به خدمات اصلي کيا نشان داده که البته همين مقدار خدمات و راه اندازي فضاي نزديک به مشتري ها توسط پيامک و ايميل و تلفن سريع خودش نوعي فرهنگ سازي جديد در بين وارد کننده هاي ايراني به شمار مي رود .








? معرفي

کيا موتورز ، سورنتو را براي رقابت در بزرگترين بازار SUV ها در سال 2003 به بازار عرضه کرد ، اين محصول که از ابتدا يکي از سود آورترين خودرو هاي توليدي کيا در آمريکا بوده ، در 2 سال قبل پر فروش ترين خودروي کيا در آمريکا محسوب مي شده ، هم اکنون هم با ارائه مدل 2008 اين خودرو پيش بيني مي شه کيا سورنتو همچنان به موفقيتش در بازار آمريکا ادامه بده ، دليل اهميت بازار آمريکا بالا بودن تيراژ توليد اين خودرو در آمريکاست . اين خودرو در سال 2007 به کلي دگرگون شد ، هم از نظر ظاهر و هم از نظر فني .





? کيا سورنتو در ايران

زمزمه هاي توليد کيا سورنتو در ايران از نمايشگاه شيراز آغاز شد ، همچنين شرکت وارد کننده اين خودرو يعني اطلس خودرو هم پيش تر شروع به معرفي اين خودرو در تهران کرده بود . پس از نمايش کيا سورنتو توسط کمپاني کيا موتورز در نمايشگاه هاي خودرو شيراز و اصفهان ( هم اکنون) ، به همراه محصول ديگر کيا به نام سراتا ، احتمال ورود اين دو خودرو به کشورمون در آينده نزديک زياد به نظر مي رسه ، اين دو محصول ، به ويژه سورنتو در بازه ي رقابتي شديدي با ديگر اس يو وي ها قرار خواهد گرفت که به گونه اي بازار اس يو وي ها را داغ تر خواهد کرد زيرا رقباي اين خودرو در بازار آمريکا همان محصولات موجود در بازار ايران نظير نيسان مورانو ، هيونداي Santa FE ، تويوتا پرادو ، BMW X3 و پاژرو هستند .





? تغييرات سورنتو از سال 2007

کيا سورنتو در سال 2007 دستخوش برخي تغييرات شد که اين خودرو رو به مرز بهترين امکانات فني و رفاهي رسوند .

در پلت فرم تغييرات چنداني بوجود نيومد اما طراحي خارجي و چراغ ها عوض شدند ، صندلي ها دوباره طراحي شدند و امکانات رفاهي به روز شدند . موتور و سيستم تعليق هم با توجه به علم روز کيا ارتقاء يافتند. نمود کامل اين تغييرات در مدل 2008 مشهود هستند .




SD100-2 مدار

اتصالات فيوزي

سوئيچ حلقه 1GN1

رله استارت، سوئيچ جرقه 1GN2

فيوز BTN1

فيوز BTN2

فيوز BTN3

رلة وزندة باد جلو FIBLW

رلة فن کندانسور کولر C/FAN (DIESEL)

رله گرمکن فيلتر سوخت F/Heat

واحد کنترل ABS……… ABS/ESP

رله پمپ سوخت FUEL PUMP

رله کولر AKON COMP

رله اينترکولر 1/C FAN

فيوز

ژنراتور (دينام), TCM ، رله کنترل موتور، PCM , ECM ، رله قدرت P/TAN

سنسور موقعيت سيل بادامک، عملگر EGR ، VGT سوپاپ کنترل سولفوئيد PTC رله گرمکن، رله شمع گرمکن ECU SEN

ECM ECU1

ECM ECU2

رله فن کندانسور، رله کولر، کليد لامپ توقف، سنسور لامبدا AKON RLY

رله مه شکن جلو F/FOG

رله مه شکن عقب DEF

رله بوق Horn

رله Shuot / دريچه دود مرکزي CTR/P/outet

دريچه دود جلو، دريچه دود عقب P/out Let

آمپر EXT EXT AMP

سوئيچ اصلي پنجروها/ سوئيچ پنجره هاي عقب L/H چپ P/W LH

سوئيچ اصلي پنجره ها / سوئيچ پنجره اطاق / سوئيچ شيشه عقب راست RH P/WRH

نورپائين راست و چپ چراغ هاي جلو، عملگر، درجه بندي نور پائين جلو H/LOW

نور پائين راست و چپ چراغ هاي جلو، عملگر درجه بندي نور بالا، جلو H/H1

چراغ راست و چپ جلو، رله شوينده لامپ جلو، رله لامپ مه شکن جلو EXT

چراغ هاي تزئيني، سوئيچ مرحله بندي لامپ سر INT

سوئيچج اخطار درب ها، مولتي متر، لامپ آرايش، سوئيچ درب، BCM ، ابزار آلات دسته بندي MMR

RCM ، رله پمپ سوخت ECU (Gasoling)

سيم پيچ کوئل جرقه، کندانسور 1G COIL (N)

انژکتور، سوپاپ کنترل روغن، سوپاپ سولنوئيد کنترل پاک کننده، سنسور جرم هواي عبوري 1NG (Gasoling)

سنسور اکسيژن 02 Sensor

کانکتور قدرت

سيستم صوتي، آتش برقي، موتور برف پاک کن عقب AUDIO


SD100-4 مدار CIRCUIT

BCM (سيستم صوتي) ساعت ديجيتال ACC

کليد آينه هاي جانبي، واحد کنترل آينه ها O/S MIRROR

رله کنترل کننده برف پاک کن جلو، مولتي متر، و BCM و گرمکن صندلي، رله گرمکن شيشه جلو F/WPR

کنترل کننده برف پاک کن عقب، واحد کنترل کو?ر، BCM ، سوئيچ گرمکن صندلي، سوئيچ چند کاره R/WPP

رله لامپ جلو، رله بخاري جلو، رله گرمکن PTC ، رله شوينده لامپ جلو، رله فن سيستم خنک کننده RLY COIL

كليد PAD ، كليد ESP ، TCM ، كليد چراغ عقب، مولتي متر، رلة لامپ عقبMETER

سوئيچ خطر، BCM واحد كنترل اتوماتيك چراغها، سوئيچ چند كاره TURN

واحد كنترل SRS (ايربگ) A/BAG

واحد كنترل PCM,ECM, EST/TOD ، سنسور سرعت خودرو، كانكتور چك كردن چند منظوره، سنسور جريان هوا ENG

ABS/ESP واحد كنترل وسنسور تأخير YAW و سنسور زاويه فرمان ABS/IG

فندك جلو F/CIGAR

موتور شوينده چراغ جلو (اصلي) HDLP WASHER

كانكتور ارتباط اطلاعات ، واحد كنترل DRL DRL/OBD2

رلة خطر، سوئيج خطر (اينرسي) H2D

صندلي راننده SEAT/D

واحد كنترل سافروف SYRF

قفل درب ها،‌رله قفل باز كن، رله قفل مركزي درب ها، واحد كنترل آينه ها جانبي، رلة شيشه درب عقب D/LK

رلة گرمكن شيشه جلو W/SHD

لامپ مركز اطاق، لامپ صندوق بار، واحد كنترل كور، هشدار دهندة عقب (رنده عقب) ROOM

رلة گرمكن آينه هاي جانبي O/SM . DEF

سوئيچ چراغ توقف ، كانكتور چند منظوره چك كردن STOP

رلة مه شكن عقب R/FOG

رلة گرمكن صندلي S/WARMER

واحد كنترل EST/TOD S/WARMER

رلة استارت، سوئيچ قطع كن كلاچ ST

عيب كه پيدا شد، تعميرات مورد نياز انجام شود.

1- از صحت و كار كردن مدار اطمينان حاصل شود.

چك كردن سيستم تكرار شود تا در رفع اشكال اطمينان حاصل شود . اگر اشكال از يك فيوز بود، تمامي مدارهاي مرتبط با آن فيوز تست شوند تا از صحت عملكرد آنها اطمينان حاصل شود.

تجهيزات عيب يابي

ولتمتر و تست لامپ

از لامپ تست و ولتمتر روي مدارها و براي بررسي ولتاژ استفاده مي شود. در يك تست لامپ از يك لامپ 12v و دو سيم رشته اي استفاده مي شود. بعد از اتصال بدنه كردن يك لامپ، سيم ديگر رادر هر نقطه از مدار كه ولتاژ وجود دارد برقرار مي كنيم. زمانيكه لامپ روشن شد جريان از نقطه اي که تست شروع شد وجود دارد.

توجه:

شماره مدارها شامل واحدهاي كنترل الكترونيكي نظير واحد كنترل موتور (ECM) كه با دستور كامپيوتر كنترل پاشش استفاده مي شود، مي باشد. ولتاژ اينگونه مدارها بايد بوسيله مولتي متر ديجيتال 10 مگا اهم با دقت بالا تست شود. هرگز از تست لامپ در مدارهاي كه شامل واحد كنترل الكترونيكي است استفاده نكنيد. ممكن است كه اين مدارات آسيب ببينند.

يك ولتمتر مي تواند بجاي تست لامپ مورد استفاده قرار گيرد. در حاليكه لامپ تست وجود ولتاژ را مشخص مي كند، ولتمتر علاوه بر وجود ولتاژ مقدار ولتاژ را نيز مشخص كنيد.

تست لامپ و اهم متر با قدرت خويش

اين قسمت براي چك كردن پيوستگي بكار ميرود. اهم متر ميزان مقاومت بين دونقطة مدار را نشان مي دهد.مقاومت كم نشاندهندة پيوستگي خوب است.



توجه :

هرگز از تست لامپ يا اهم متر با قدرت خويش در مدارات شامل واحد كنترل الكتريكي استفاده نشود.ممكن است به مدار آسيب برساند.

يك اهم متر مي تواند بجاي تست لامپ با قدرت خويش استفاده شود.

مدارهائي كه شامل واحد كنترل الكتريكي هستند بايد تنها با مولتي متر 10 مگا اهم يا مقاومت ظاهري تست شوند. وقتي مقاومت بوسيلة مولتي متر ديجيتال اندازه گيري شود، ترمينال منفي باطري بايد برداشته شود. وگرنه ممكن است سبب خواندن نادرست اطلاعات شود. ديودها و واحدهاي كنترل الكتريكي در يك مدار مي توانند يك اهم متر بسازندو سبب خواندن نادرست شود.

براي پيدا كردن تأثير يك قطعه در اندازه گيري ابتدا يك قرائت صورت گيرد، سپس جاي سيمها بر عكس شود و مجدداً قرائت شود. اگر متفاوت بودند، واحد كنترل الكتريكي در اندازه گيري موثر بوده است.

سيم جهنده يا فيوز

از يك سيم جهنده و فيوز براي اتصال كوتاه كردن يك مدار باز استفاده مي شود.

يك سيم جهنده از يك فيوز موازي متصل شده در سري سيمهاي تست بوجود
مي آيد. اين ابزار بوسيلة گيرة كوچكي بر روي كانكتورهاي ديگر استفاده مي شود، بدون اينكه مشكلي ايجاد كند.

توجه:

هيچ گاه از يك فيوز با يك اندازه گيري Highr rating كه براي محافظت از يك مدار تست شده تعيين شده است، استفاده نشود. هرگز از اين ابزار در زير مجموعه هاي واقع در ورودي و خروجي واحدهاي كنترل الكتريكي همانند ECM, TCM و... استفاده نشود.

يابنده اتصال كوتاه

اين ابزار براي يافتن اتصال كوتاه قابل استفاده است. اين ابزار با توليد يك ميدان مغناطيسي كوتاه در مداري كه دچار اتصال كوتاه شده است، موقعيت اتصال كوتاه را از ميان ورقه فلزي يا بدنه نشان ميدهد.



تست عيب يابي

1- تست ولتاژ

اين تست ولتاژ يك مدار را اندازه گيري مي كند. براي انجام تست ولتاژ روي يك كانكتور بجاي باز كردن دو قسمت نري و مادگي ، مي توانيم از پراپ هاي پشت كانكتور استفاده كنيم.

فراموش نكنيد هميشه دو طرف كانكتور چك شود، زيرا كثيفي و خوردگي روي سطح كنتاكتهايش مي تواند باعث مشكلات الكتريكي شود.

A . هميشه يك سيم لامپ تست يا ولتمتر به بدنه وصل باشد. اگر از ولتمتر استفاده مي شود بايد قطب (پراپ) منفي آن به بدنه وصل باشد.

B . سيم يا قطب (پراپ)‌ديگر به نقطة انتخاب شده براي تست وصل شود.

C . اگر لامپ تست روشن شد، جريان وجود دارد اگر از ولتمتر استفاده مي كنيد، ميزان جريان (ولتاژ) را مي توانيد بخوانيد. كمتر يا بيشتر از يك ولت بودن، نشاندهندة وجود يك مشكل (ايراد) است.
دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 1683 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 28

حجم فایل:147 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: